onsdag 21 februari 2018

Kattaktivering

Nu har Siri varit bortlämnad i flera dagar och nätter, börjar få smått hund-abstinens, jag har passat på att ge katterna en massa extra mys och trickträning. För vet ni vad, det funkar att trickträna katter också. Disney kan high-5, sitt fint och snurra. Hedvig var så rolig för hon satt bredvid och iakttog och jag började visa henne att det lönar sej med high-5 och efter några gånger så la hon sin tass mot min hand gång på gång utan att jag bad om det för en godis. Roligt!
Sen har vi kört med deras egen aktiverigsboll, Disney älskar den, han kör på ungefär som en hund gör, slår med tassarna och puttar med nosen. Hedvig tycker inte om bollen men hon får leta godis i sitt klätterhus/klösbräda istället, det har blivit en ny favorit lek för henne. 😊 Jag brukar gömma små godisar på alla de olika våningarna i huset och sen letar hon upp dem. Ibland lägger jag dit några när hon inte ser, vilket har resulterat i att hon brukar gå och leta igenom huset emellanåt för att de om godis-fen har varit framme. 😉
Aktivering är ju viktigt för både hundar och katter, speciellt katter som lever som innekatter, de måste få ha lite kul och spännande saker som händer. 
Nästa projekt för deras del är att vi ska modifiera matskålen, just nu har vi en aktiveringsskål som de måste ta/skrapa ut maten ur rör för att kunna äta, den har nu blivit väldigt enkel då de haft den i några år, så tanken är att sätta igen några av rören så den blir lite svårare. 😉

Misstänker att dom tycker det är ganska roligt att leka utan att Siri står och glor på dem eller försöker vara med..😂
Ikväll kommer jag iallafall hem från jobbresa, ska då direkt till frisören, känslan just nu är att jag också försöker åka till mamma & pappa ikväll så man får träffa Siri!❤




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js