tisdag 13 mars 2018

Berikning

Igår var jag på föreläsning, som hölls av Emelie Merenius, om berikning av hundens liv hos Arken Zoo i Skövde.
Super trevligt med kundkvällar som denna med föreläsning, fika , goddiebags och shopping!👌

Mycket handlade om hur man ger hunden ett rikare och bättre liv genom att fundera över vad just sin egen hund behöver för att må bra. Detta är ju givetvis väldigt individanpassat vilket är väldigt viktigt att komma ihåg. Att det som får en hund att må riktigt bra kanske får en annan hund att må mindre bra beroende på vad de är för individer och vilka genetiska drag som är svaga eller starka hos rasen och individen. Vissa hundar har mer behov av att få utlopp för användandet av sin nos exempelvis, medan andra behöver få varna i form av att skälla ibland och en tredje behöver få springa.
Vad kan vi göra i vår vardag för att hunden ska få det så bra som möjligt?
Hur ser hundens viloplats ut? Hur vill min hund ha det där den ska sova/vila? Korg, dyna, utsikt eller inte?
Vad kan vi göra för att middagen ska bli roligare och mer utmanande för min hund? Kan vi servera maten på ett nytt sätt exempelvis, kanske i en kong eller i en aktiveringsboll? Vad kan vi göra på promenaderna för att det ska bli mer spännande, kanske ett godisträd, en mini träningspause? Vad kan vi träna med hunden, vad behöver min hund för att bli tillfredsställd och känna harmoni, viltspår, rallylydnad, sök, vallning ?
Detta är bara några av de ämnen som kom upp under kvällen men ni förstår min mening i detta.
Jag tycker att dessa frågor är ganska simpla men väldigt viktiga, man behöver ställa dem till sig ganska ofta under hela hundens liv för att ständigt ge den så bra förutsättningar som möjligt till ett bra och harmoniskt liv!❤

En sak som jag har funderat på är om jag har gett Siri får många olika inriktningar och uppgifter och inte bara satsat på en gren. Blir det rörigt för henne eller inte? Jag har vell själv känt att jag tror att ju mer du lär hunden, med olika sporter, trix, miljöer osv. ju lättare har hunden att ta till sej mer lärdom. Alltså kunskap föder mer kunskap och det blir en positiv spiral. Enligt den här föreläsningen så berikar det hundens liv och hon var på samma linje som jag så det tar jag med mej vidare.

En annan intressant sak som kom upp under kvällen var att just labradorer kan ha ett stort problem med olika underlag, många av dem kan vara känsliga för att gå på olika underlag. Detta är viktigt att träna på redan när de är små för att de ska bli trygga med att det känns olika och de gör att hunden givetvis samlar på sig självförtroende.
Detta var nytt för mej då Siri som är min första labrador alltid varit cool med underlag men jag kanske bara haft tur. Hur som det var intressant att höra😊




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js