tisdag 7 november 2017

Brödrecept

Jag hann att baka bröd mellan skogsturerna under helgen, det blev bra och passade utmärkt som mellan mål med en värmande kopp the. Detta är verkligen ett av mina favorit bröd och dessutom är det nyttigt och väldigt enkelt att baka. Jag slänger ut receptet här om någon vill prova ett enkelt bröd som är lagom att göra emellan skogspromenader och annat :) 

Ingredienser:
2 dl Havregryn
5 dl Dinkelmjöl
1 dl linförn
1 dl sesamfrön
2 tsk bikarbonat
en nypa havssalt 
3 msk honung
1 st rivet äpple
4 dl naturell yoghurt (jag använde grekisk yoghurt)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla torra ingredienser. Riv ner äpplet blanda i yoghurt och honung. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten. Fungerar också att lägga på en plåt med bakplåtspapper då smeten är relativt fast. 
Vill man kan man ha på lite pumpa frön som topping. 
In i ugnen 45-60 min, håll lite koll beroende på vilken ugn man har. 




🐾

1 kommentar:

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js