fredag 3 november 2017

Jag blir så arg!

Jag läste idag i Smålands-Tidningen om en hund som blivit glykolförgiftat på promenaden på grund av att människor med flit lägger ut mat som är förgiftad för att hundarna ska få i sig.
Glykol är verkligen livsfarligt för djur att få i sig, hundar riskerar att dö av så lite som 4-7 ml etylenglykol/kilo kroppsvikt, och katter riskerar att dö av så lite som 1,5 ml etylenglykol/kilo kroppsvikt!

Just i detta specifika fallet i Jönköping hade kvinnan åkt in med sin hund till veterinären då hon sett att den fått i sig något och väl hemma drack den stora mängder vatten och misstänkte därför att den kunde vara förgiftad. Då det tyvärr hade varit andra fall tidigare också i Jönköping som man kände till.

Att med flit lägga ut förgiftad mat är ett brott och rubriceras enligt polisen som "förgöring".


Ni kan läsa hela artikeln på Smålands-Tidningen här. 


På valpkursen jag gick med Siri togs detta upp som en punkt som det trycktes mycket på att just lära hunden att inte äta saker från marken. Vi fick träna på att gå förbi skålar med godis och godis på marken både med och utan störande moment, med och utan koppel. Trots alla godsaker skulle fokus vara att kunna avbryta hunden när den ville sno åt sig gottigheterna och vara roligare själv, börja leka och belöna när hunden lyssnade. 

Jag tycker det är så bra att detta tas upp på valpkurser och att vi sprider budskapet hur viktigt det är att inte låta hunden äta från marken och att vi måste vara lite på vår vakt.

Tyvärr finns det riktigt hemska människor som gör sådana här handlingar med flit för att våra älskade pälsbollar ska fara illa. 

Vad gäller katt är det kanske lite svårare att se vad de äter om de är ute själva, där är det kanske än viktigare att läsa av symptom och se om de visar på något ovanligt beteende. 


Dela gärna detta inlägget så att så många som möjligt blir mer vaksamma på att inte hunden äter okänd mat utomhus. Jag blir verkligen så ledsen och arg när jag läser om sådant här och det är inte första gången, en hund som bor granne med oss råkade också ut för en liknade händelse och blev väldigt sjuk även om det var innan vi hade Siri så är jag väldigt vaksam när jag går ut med henne. 


Kramar 🐾

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js