tisdag 12 december 2017

Vad brukar vi göra mot kylan

Idag fick jag och en kollega vända när vi var på väg ner till Småland för vädret var riktigt uselt, mycket snö, halt och minusgrader. Tråkigt när man inte kommer iväg men det är väldigt fint ute när snön ligger på maken istället för att gammalt utslitet gräs och slask visar upp sig. 
Kan dock tycka att det är lite pinsamt att hela södra Sverige stannar upp för lite snö men jag ska nog inte öppna den dörren just här och nu.😉
Dessutom är ju hundar som de flesta barn, de älskar snö och så göra även Siri. Så för henne var det nog det bästa som kunde hända, matte stannar hemma och det har dessutom kommit massa ny snö att busa runt i. Tippelitopp! 

Det jag brukar tänka på när det blir kallt och vinter gällande hundarna är först, reflexer på när vi går ut, givetvis! 
Sen har Siri också fått två nya täcken i år ett lite tunnare och ett med lite mer foder för att bättre hålla värmen. Förra året när hon var valp frös hon riktigt mycket ibland så då hade vi täcke på henne mest hela tiden. Nu har vi det bara om det är riktigt kallt eller det blir lite stillsamt som att åka bil och bilen är kall från början osv.
Eftersom hon får många promenader i stan där det är mycket salt också så är vi noga med att torka tassarna och ibland smörja med Tassalva eller Decubal, tycker båda funkat bra. Detta för att jag vill undvika att hon får sprickor i trampdynorna. Jag brukar passa på  att smörja när hon sover så att hon varken märker eller slickar på det sen.😏  Dessutom har jag upptäckt att det är smidigt att ha en hund med kort päls jag som varit van vid Shelite innan, då snön fastnar överallt och klumpar sig lätt hos dem, och då framför allt runt tassarna där men det gör det inte på en Labbe. 😊
Jag själv är ganska känsligt för att löpträna när det är minusgrader ute och därför springer jag inte med Siri heller när det är för kallt, så nu har både hon och jag paus för utomhus träning tills det blivit lite skönare klimat igen. 
Men vi tog en busrunda ute ikväll iallafall, hittade favorit pinnen och gick helt loss i snön. Lekte kurragömma bakom snöhögar, kasta snöboll och bara busa. Jag undrar när man blir för gammal för att leka i snön och behöva gå in för man är blöt genom kläderna😂




1 kommentar:

  1. Oj ,vad snö ni har , här är det bara lite puder ,mycket gräs som syns än ❄️😍

    SvaraRadera

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js