onsdag 31 januari 2018

Roligare middag

Ibland så ger jag Siri mat i exempelvis en äggkartong. Jag brukar se till att vi sparar denna typen av kartonger hemma och sen någon gång i veckan så tar jag allt middags torrfoder och stoppar i kartongen och ger henne den i stället för att bara äta mat i skålen. Det tar dels lite längre tid för hetsätaren att sätta i sig det goda och det krävs lite mer av hunden för att öppna kartongen. Vilket gör att det blir en bra aktiveringsövning på köpet. 

En annan rolig övning är att placera ut maten på lite olika ställen i exempelvis vardagsrummet och sedan be hunden att leta reda på den. Då blir det lite pyssel och hjärnan får sig en liten omgång på köpet. Fungerar ju då bäst på hundar som tycker om att käka mat och som gärna använder nosen. 
Detta kan jag tycka är jätte bra saker att fylla ut en dag med där vi inte kanske hade jätte mycket hundtid att tillgå eller när det är redigt dåligt väder kanske? 😉




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js