tisdag 30 januari 2018

Medicinera djuren?

Jag har läst på många ställen senaste veckan att det blivit allt vanligare att ge sina djur, och då kanske framför allt hundar, antidepressiva tabletter. Min första spontana känsla på detta är att jag tycker att det känns hemskt, att det kan finnas en risk för att många tar en lätt utväg, ser till att få tabletter utskrivna som en slags quick-fix för att gömma det verkliga problemet och allt ser bra ut på ytan igen. 
Jag tycker det känns väldigt fel att mata i våra djur antidepressiva tabletter, de kan inte ens prata för sej eller förklara hur det känns, det kanske finns biverkningar? 

Jag kan tycka att det kanske är okej att ge dessa typer av läkemedel vi speciella omständigheter, för att lugna en hund som är medfött rädd för exempelvis raketer och som ofrivillig tyvärr måste utsättas för detta. 

Men generellt anser jag att det allra viktigaste i djurhållning är ju givetvis att se till att djuren mår bra, och då är regel nummer ett att åka till veterinär vid tecken på att något inte står rätt till. Få en grundlig undersökning fysiskt, för att de så att inte problemet finns där. Fundera över förändringar hemma, vad har hänt den senaste tiden i djurets liv? Får den aktivering, träning och stimulans i lagom hög dos? Det jag försöker säga är att man måste leta efter grundproblemet för att verkligen komma till rätta med djurs mående. Gräv tills du hittar problemet, det anser jag är det viktigaste. 

En annan aspekt på att medicinering med denna typen av medicin har ökat så otroligt mycket, närmare 80% på fem år, kan ju vara att vi också har börjat att bry oss om och uppmärksamma hur våra djur mår mer och att vi vill verkligen hjälpa dem. Det är en fin tanke, men jag tror vi måste vara vaksamma här. 
För min egen del skulle jag inte acceptera att veterinär skriver ut antidepressiva till någon av mina djur som en åtgärd på ett beteendeproblem utan att det skulle finnas många stora argument till varför och att djuret var väldigt noggrant genomgånget och alla andra orsaker skulle vara uteslutna. 

Detta är mina tankar, vad tycker ni? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js