torsdag 12 april 2018

Kursavslutning

Igår var vi på avslutningen av projektkursen som vi fått gå under våren i Nosework!
Den har verkligen varit jätte rolig och vi har lärt oss massa nytt, speciellt har vi hittat en fantastik rolig och enkel träningsform som passar in även de dagarna man inte har allt för mycket tid över. 
För er som vill göra något med eran hund för aktivering, träning eller tävling, välj själv, och som alla kan vara med på , som är lätt att träna både borta och hemma så kan iallafall jag och Siri verkligen rekommendera Nosework.

På avslutningen fick vi nu göra ett prova på doftprov, det är alltså inte ett riktigt doftprov men vi fick öva på hur man gör och hur det går till. 
Det låg tolv lådor i ett rum i en lokal där Siri aldrig varit tidigare, en av lådorna är då preparerad med doften, i vårt fall eukalyptus. Hennes uppgift är att hitta rätt låda och markera den, min uppgift som förare är att kunna läsa min hund när den markerar på rätt låda och meddela till domaren att det är markerat. 
Det gick på 29 sekunder, så otroligt nöjd.💪 
Så nu är vi inte lika nervösa inför söndagens skarpa doftprov, även om jag vet att jag har en hund som är relativt miljö-störd emellanåt.😁 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js