tisdag 10 april 2018

Träna nosework i stadsmiljö

Här kommer lite bilder till utomhussöket vi gjorde i Söndags förmiddag. 
Körde fyra stycken sök, Håkan hjälpte till att placera ut gömmorna så även jag var ovetandes om vart de fanns någonstans. 
Vi har ju fått världens bästa containrar och annat byggmaterial som står utmed våran vanliga promenad, vilket jag tycker har varit prefekt att köra lite nosework på. 
Här nedan kommer några exempel på hur man kan träna nosework lite smidigt hemma och i standmiljö.
Nu har vi dock kört där två tillfällen vid samma ställe nu så ska försöka byta det inför nästa gång med tanke på att det är miljöträning hon ska ha min lilla loppa. 
Börjar ju på att känna lite nervositet nu inför kommande doftprov, vi gör ett inofficiellt i mitten på veckan och det riktiga på Söndag, spännande! 

Sök utmed räcke, gömma i höjd med hunden.
Lite svårare då hunden måste söka på ett räcke lite högre upp men ändå en raksträcka. Dessutom satt gömman på andra sidan räcket men jag fick en fin markering och bad henne gå under räcket och där hittade hon den snabbt.




Mums vad hon älskar eukalyptus, snabbt som fasen så slickar hon om hon hinner komma åt 😉 
Sök nummer 2
Här gick hon faktiskt förbi gömman och vände tillbaka när hon kände doften och gick rätt på. Ni ser att gömma sitter på insidan av den gula balken där hon har nosen på bild nummer tre.





Sök nummer tre med en högre gömma.
Denna gömman kanske är lite svår, då den sitter över hundens huvud men jag ville testa och se hur hon reagerade på det.
Hon gick några gånger under den, och vädrade sen som ni ser på bilden nedan reser om sej tittar uppåt och tittar på mej, en för mej tydlig markering, duktig tjej!






Sök utanpå container med en låg gömma.
Detta var ganska lätt tyckte Siri, hon gick ute med containern som hon blev påvisad att göra och sedan hittade hon den relativt snabbt. Även här tyckte jag att jag fick en bra markering av henne. 






🐾

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js