söndag 5 november 2017

Spårning

Äntligen va det dags att få nosa sig till en klöv igen! 
Det blev ett spår för Siri denna helgen & hon var så glad. Redan när jag började förbereda så sprang hon runt mina ben och vädrade rejält med nosen. Sen fick hon åka med och sitta i bilen med öppen lucka i skogen medans jag gick ut och la spåret. Jag hörde ett konstant ylande ungefär hela tiden jag var borta. Då ska det tilläggas att hon i stort sett aldrig piper i vanliga fall. 😉
Gick spåret med gps denna gången så jag hade mer koll på sträcka & liggtid.

Sträcka: 248 M
Liggtid: 5H
Vinklar: 1 st 90 grader
Bloduppehåll: 1 st ca:10M
Klövtyp: Älg


När hon äntligen fick vara med ute i skogen senare på eftermiddagen så var hon totalt överlycklig. Hon sitter snällt och väntar i bilen på ett varsågod, men man ser hur hunden skakar av iver.. 

De två efterföljande minuterna är hon helt galen och galopperar ömsom studsar, dock märker jag att hon kan kontrollera sig snabbare och snabbare för varje spår vi lägger. Så jag hoppas hon blir lugnare framöver, vill dock inte döda glädjen hos henne när jag se hur mycket hon gillar att spåra.
Direkt vi kommer till spårstart samlar hon sig iallafall snabbt och sen är det full fokus. 
Jag ångrar mej att jag inte var lite mer våghalsig när jag la spåret då jag upplevde att hon knäckte det lite för lätt. Men då vet jag att nu kan vi öka svårigheten ytterligare lite mer nästa gång!✌
Eftersom hon har haft ganska lätt för sig i det stora hela så är jag rädd att hon ska känna att det blir tråkigt eller snarare för enkelt och blir slarvig, därför ökar vi svårighet fortare nu. 
Enda gången hon visade någon form av lite osäkerhet idag var vid en för lågt satt markering (mitt fel) hon tittade lite skeptiskt på den, tvekade några steg och jag fick berömma för hon skulle komma förbi sen var det full fart igen och inte fler tecken på låghet. 

Bildbomar lite, jag bara älskar när jag får såhär fina bilder på spårningen. Det är verkligen lyx att ha en sambo som kan fota😍

Skämmskudde på dom här alltså men hon var helt tokig och jag började ju givetvis skratta så då va det ju ännu roligare😂

På med jobb-selen

Spårstart





Lycklig med sin klöv, krävdes mycket godis för att få byta tillbaka den idag 😌

🐾

1 kommentar:

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js