lördag 20 januari 2018

På rymmen i skogen

Efter ett tag infann sej en slags panik känsla, det var när jag såg att det fanns en trafikerad bilväg nedanför krönet efter fältets slut.. Men om vi börjar från början så tyckte jag att det var så fint väder ute och eftersom vi kör lite trick-träning bara inomhus så passade en långpromenad i skogen perfekt. 
Så mysigt med all snö som sveper in hela skogen i ett täcke nu, och Siri älskar ju att köra race i snön. Synd bara att den glömmer dom bästa pinnarna..😏
Jag låter henne ofta vara lös i skogen då hon sköter sej bra och jag vill att hon verkligen ska få vara hund. Idag blev dock en frestelse för svår och hon rymde iväg! Vi kom in på en öppen större äng där vi busade i snön och sprang fram och tillbaka, det jag missade vara att några rådjur också hade intagit ängen, hängt där ett tag för att sedan rusa iväg. Detta uppmärksammade Siri sprang fram dit de legat och sen såg jag inte henne mer.. 
Hur snabbt hon försvann över ängen och iväg är så svårt att säga men snabb var hon. I detta tillfället var jag chanslös, varken rop eller att springa åt andra håller var någon idé. Hon hade ju ett spår.. 

När jag väl kom längre ner på ängen och över en kulle inser jag att 100 M fram är en trafikerad väg, då fick jag en klump i magen... Men efter några minuter ser vi Siri springa runt som en galning i snårskogen intill och efter ett jag fått ropa några gånger bestämt kom hon tillslut tillbaka, större hävningar på hennes lilla bröstkorg har jag inte sett. Hon hade sprungit dåre en bra stund innan vi fick tag i henne igen... 
Hon fick gå med i koppel en bit sen släppte jag henne lös igen, men då gjorde vi några kontrollerade inkallningsövningar och sen var det i stort sett godis regn ur min ficka (alltså mer än vanligt😉) varje gång hon sprang fram till mej resten av promenaden. Hon var ju givetvis lite upptrissad hela vägen tillbaka men inga flera jakt försök på vilda djur iallafall.. Man får aldrig glömma att det ändå finns en hel del instinkter i dom här goa sällskapliga hundarna ändå.😊
Här kommer lite bilder på rymlingen, mer bilder kommer en annan dag från detta vackra vinterlandskap! 😍










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js