onsdag 4 april 2018

Det har klickat idag!

Idag blir en inne dag, det har regnat. Håkan är sjuk jag känner mej inte heller så pigg.
En typisk dag där hunden blir lite åsidosatt kanske? 
Jag tog några godisar och blandade med torrfoder sen har vi klickat och trix tränat i vardagsrummet i ca 20 min, det räckte gott för att trötta ut hunden såpass att hon skulle lägga sej ner nöjd efteråt.☺️

Att lägga 10 till 20 minuter på att träna, exempelvis trix , med hunden om dagen gör verkligen så mycket. Det är en superbra aktivering, och man bygger förtroende och gemenskap på samma gång!
För mej känns det väldigt viktigt att få en bra gemenskap och kontakt med hunden, i allt man gör från tävling till vardag så har man verkligen nytta av det. 
Sen älskar ju hunden det, att ge dom den tiden tycker jag absolut dom minst är värda även när man ”inte riktigt har tid”😍❤️

Jag har alltid börjat bygga och leka fram denna kontakten sedan valpstadiet. Siri har varit en pärla och rätt enkel då hon alltid sökt min kontakt mycket själv. Dock är hon lång ifrån fullärd än för det händer fortfarande att hon ”spårar ur” lite ibland 😂 Om det blir riktigt kul som när man ska spåra eller på Nosework som i helgen då hade hon glömt mej de första kvarten på ny plats och med förväntningar till tusen. Jag tror att ju mer kontakt man tränar ju bättre reder man situationer där hunden blir exalterad, upphetsad eller stressad. 

Keep up the good work! 🐾






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js