måndag 2 april 2018

Nosework i Säby

Miljöträning är verkligen viktigt för en hund om man vill att det ska vara lugn och koncentrerad i alla miljöer man kan stöta på både på tävling och till vardags. 
Siri behöver träna på att vara och hålla koncentrationen på lärlingsplats, det gäller all form av träning.
Idag har vi varit på Nosework träning på ny plats (för Siri) och gått flera olika sök. 
Det var lite svårt tyckte Siri, och jag med,  hon var som vanligt väldigt exalterad och hade svårt att gå in i sökmode och koppla på näsa först så vi fick ta lite hjälp på första två inomhussöken i vilket område av rummet vi skulle koncentrera oss och då klarade hon det bra.
Sen körde vi också ett behållarsök, där visade hon stort intresse för en av burkarna och gick sedan vidare när tiden var ute var inte jag säker på vilken behållare det var men jag gissade på den hon grejade med och lämnade vilket visade sig skulle vara rätt, vad lärde vi oss av det? Lita på hunden och se lite mer på hur hon agerar, alltså solklart mitt fel! 😉 Utomhussöket så var hon också lite okoncentrerad och behövde lite väg visar hjälp. Sen hade vi ett fodonssök, detta gick bäst för oss idag, där gick hon snabbt rätt på gömman och visade fint! Det kändes jätte bra att få ett riktigt lätt sök mellan de som var lite svårare. Bra för både hennes och mitt självförtroende, det tar vi med oss. 
Sen gjorde vi även lite fler behållarsök var av tre jag är jätte nöjd med, då hade hunden även taggat ner några gram och kunde koncentrera sej lite mer. 
Vad är då summan av detta? Jo vi behöver miljöträna mera och träna mer Nosework på nya ställen.
Så nu kommer fokus ligga på att göra mer utomhussök på platser där hon inte är van framöver, och så får vi hålla alla tummarna att vi kommer att klara doftprovet om två veckor! 😁

Så taggad och väntar på sin tur!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js